Stage, ironman & sushi #week1

5 september 2018 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Mijn eerste echte week overleefd. Mijn 'vakantie leven' is voorbij en het 'echte leven' gaat beginnen. Spannend maar heel veel zin in. Maandagochtend om 10 uur zou ik beginnen bij Maranatha Street Workers Trust, een weeshuis in Port Elizabeth. Om 5 over 10 zat ik nog lekker op de bank thuis. Uiteindelijk heeft niemand gemerkt dat ik te laat was want toen ik er eenmaal was moest ik alsnog een kwartier wachten. Welkom in Zuid-Afrika!

Mijn eerste week was leuk maar vooral chaotisch. Er was deze week een belangrijke meeting en daarvoor moest echt alles worden opgeruimd, zelfs de dossiers uit 1991.. Mijn begeleider vertelde dat er vanaf volgende week een nieuwe stagiair bij komt en een nieuwe care-worker en dat die dan alles uitgebreid ging uitleggen. Ik ben heel benieuwd en ik hoop ook echt dat ik dan wat meer duidelijkheid krijg. Mijn ochtenden bestaan hier vooral uit opruimen, dingen voorbereiden en heel veel rondkijken. Rond 1 uur komen de kids terug uit school en dat is voornamelijk mijn tijd. Huiswerk maken, spelletjes doen en gezellig kletsen. Alle kinderen zijn opgedeeld in twee huizen, een meisjes huis en een jongens huis. Ik werk in het meisjes huis. Er zitten ongeveer 15 meisjes tussen de 6 en 19 jaar. Heel veel afwisseling.

De dagen daarna verliepen eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde. Dinsdagochtend mocht ik weer verder met de dossiers, woensdagochtend heb ik in de keuken geholpen en donderdagochtend was er een meeting en training over kinderrechten. Best wel interessant en leerzaam om mee te maken. Ook hoorde ik dat ik iedere vrijdag vrij ben en thuis mag/moet werken aan mijn opdrachten van school. Een dagje extra weekend dus.

Dit weekend was een belangrijk weekend voor Port Elizabeth omdat de Ironman plaats vondt. Belangrijke sporters over de hele wereld die komen hardlopen, fietsen en zwemmen. Ik als sportieveling ben natuurlijk even gaan kijken. Daarna hebben we met de hele groep sushi gegeten. Heerlijk. En natuurlijk nog een brownie bij Company én thuis nog pizza. Ik hoef in ieder geval niet bang te zijn dat ik met minder kilo’s terug kom..... Toen was het alweer zaterdagavond en dat betekende voor 2 mensen uit het huis dat het hun laatste weekend was. We zijn met de groep naar White Tiger geweest. Een heel leuk restaurantje wat in de avond wordt omgebouwd tot club.

Zondag heb ik eigenlijk de hele dag niks gedaan. Netflix gekeken, wat voor school gedaan en vooral genoten van mijn vrije dag.

Dankie! (Dankjewel in het Afrikaans)

1. Els Jansen:
    7 september 2018
    Klinkt als een week vol afwisselingen en echte kennismaking met mensen en land. Wat leuk dat je ook al met nieuwe mensen op stap gaat. Het is fijn dat je ook in je vrije tijd mensen om je heen kan hebben als je daar behoefte aan hebt.

Kinderrechten...de universele rechten van het kind...zo vreselijk belangrijk voor de veiligheid en het opgroeien van kinderen. Helaas in heel veel landen niet zo goed geregeld als in Nederland. Ben benieuwd hoe dit in ZA is. Fijn weekend!
  2. Mieke Muilwijk:
    7 september 2018
    Het echte werk dus nu begonnen. Fijn om te lezen dat alles zo goed is gegaan, je reis, het wonen in het huis en het leren kennen van je omgeving. Je kunt nu helemaal investeren in je stage. Ik wens je heel veel succes!
    Post maar lekker veel foto's en filmpjes en verhalen.